tirsdag den 13. december 2011

Kanel Cupcakes og Jule-te/Cinnamon Cupcakes and Christmas Tea

Jeg havde planlagt at lave kanel cupcakes med kanelfrosting til kalenderhyggen forleden, og jeg var da sikker på, at jeg havde en opskrift jeg ville prøve, men det havde jeg så åbenbart ikke, og så må man jo bare finde på. Ikke lige den sværeste ting at gøre, når man bare tager lidt fra forskellige kage- og cupcakesopskrifter :)

I had planned to make Cinnamon Cupcakes with Cinnamon Frosting for our Christmas treat the other night, and I was sure I had a recipe I wanted to try, but since I apparently didn't have one, I just had to make one. Not difficult to do, when you can just pick from different cake and cupcake recipes :)


De smagte fortrinligt, men jeg må indrømme, at selvom jeg bedre kan lide synet af høje swirls, så er det altså ofte lidt rigeligt frosting for min smag, og det var også tilfældet her, så næste gang vil jeg nøjes med halvdelen af frostingen. De var hurtige at lave, og børnene nåede ikke engang rigtig at være med, men den to årige fik da lov til at lave hendes yndlings del af arbejdet: Drysse krymmel! Utroligt så lidt der skal til, for at glæde den lille pige :)

They were very tasty, but I have to admit, that even though I like the look of tall swirls, it is often a bit too much frosting in my opinion. That was also the case here, so next time, I will just use half the amount of frosting. They were fast to make, and the kids barely managed to join in, but the two year old at least got to do her favorite part: The sprinkles! It really doesn't take much to please that little girl :)

Opskrift på Kanel Cupcakes/Cinnamon Cupcakes recipe: 12 stk/pieces
100 g smør/butter
140 g farin/brown sugar
2 æg/eggs
100 g mel/flour
1 tsk/tsp bagepulver/baking powder
1 tsk/tsp kanel/cinnamon
1 revet æble/grated apple

Pisk æg og farin godt. Tilsæt æggene, et ad gangen, og pisk godt imellem hvert. Bland mel, bagepulver og kanel sammen og pisk det i dejen. Vend til sidst det revne æble i, og fordel dejen i 12 muffinforme og bag ved 200 C i ca 15 min.

Beat eggs and brown sugar thoroughly. Add eggs, one at a time, and beat well between each. Mix flour, baking soda and cinnamon and add it to the batter, beating until combined. Fold in the grated apple and pour the batter in 12 lined muffin tins and bake at 200 C for 15 minutes.

Opskrift på Honning-kanel Frosting/Honey-Cinnamon Frosting recipe:
500 g flormelis/icing sugar
100 g smør/butter
2 spsk/tbsp flydende honning/runny honey
1/2 tsk/tsp kanel/cinnamon
ca 1/2 dl mælk/milk

Pisk flormelis, smør, honning og kanel sammen. Tilsæt mælken lidt ad gangen, til den ønskede konsistens.

Beat icing sugar, butter, honey and cinnamon until well combined. Add the milk, a little at a time, until the desired consistency.

Jeg lavede teen med lidt vanille-te, men jeg synes faktsik vanillen blev lidt for dominerende, og ville blot bruge sort te en anden gang.

I made the tea with some vanilla tea, but I actually think the vanilla was over powering, and I will just use some regular black tea next time.

Opskrift på Jule-te/Christmas Tea recipe: 2 glas/glasses
1 lille stykke hel kanel/small piece of whole cinnamon
1/2 tsk/tsp kardemommeessens (eller lidt hel kardemomme)/cardamom extract (or just some whole cardamom)
2 1/2 dl vand/water
1 skive frisk ingefær/slice fresh ginger
2 tsk/tsp te/tea
1 dl mælk/milk
1/2 spsk/tbsp flydende honning/runny honey

Knus kanel (og kardemomme, hvis du bruger hel) i en morter og kog begge krydderier med vand og ingefær i 5 min. Tag gryden af varmen, tilsæt teen, og lad det trække i yderligere 5 min. Sigt blandingen og hæld den i 2 glas. Varm mælk og honning op og pisk det til det skummer. Hæld mælken i teen og drys evt med lidt stødt kanel.

Crush cinnamon (and cardamom if using whole) in a mortar and boil both spices with water and ginger for 5 minutes. Remove from heat, add the tea and leave to steep for another 5 minutes. Strain the mix and pour it into 2 glasses. Warm milk with honey and beat until frothy. Pour the milk in the tea and sprinkle some ground cinnamon on top.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar