onsdag den 15. februar 2012

Valentins Roser Kage/Valentine's Roses Cake

Jeg skulle jo også liiiige lave en kage til Valentin's dag. Egentlig ville jeg have lavet et hjerte ud af roserne, men for det første, var jeg vist kommet til at låne en rose for meget ud, og for det andet, så skal jeg vist have mig en flamingo kage at prøve mønstre af i, inden jeg forsøger at sætte roser på tandstikker i et mønster en anden gang. Når man limer roserne fast, så kan man jo placere dem uden lim først og flytte lidt rundt på dem, hvis det er nødvendigt, men når man har stukket et hul i fondanten med tandstikker, så er der altså ikke nogen fortrydelsesret! Så har jeg lært det også. Og egentlig meget godt at få lært den lektie på en kage, der ikke betyder noget. Min mand er altså mere interesseret i smagen, og selv hvis jeg havde fået lavet et (i mine øjne) perfekt hjerte, så ville jeg sikkert stadigvæk skulle fortælle ham, hvad det skulle forestille :)

I just HAD to make a cake also for Valentine's Day. Originally, I had intended to make a heart with the roses, but first of all, I seemed to have lent out one more rose than I should have, and second, I need to get me a  cake dummy to test patterns on, before I try to put roses on toothpicks in a pattern another time. When you glue roses on, you can place them unglued first and rearrange them if needed, but once you have punched a hole in the fondant with a tootpick, there is no turning back! Learned that lesson now. And not a bad one to learn on an "unimportant" cake. My husband is more interested in taste than looks, and even if I had managed to make a perfekt (imo) heart, I would probably still have to tell him, what it was intended to look like :)



Kagen var den altid populære (og stort set eneste acceptable her i huset) Mudcake med Jordbærfromage, smurt op med Chokolade Smørcreme og pyntet med SatinIce Fondant. Kagen var lavet i Wilton's Heart Tasty-Fill Cake Pan Set, så indeni så den sådan ud:

The cake was the ever popular (in fact probably the only acceptable choice in this house) Mudcake with a Strawberry Mousse, covered in Chocolate Buttercream  and SatinICe Fondant. The Cake was made using Wilton's Heart Tasty-Fill Cake Pan Set, so this is what it looked like cut:


2 kommentarer:

  1. Hej.

    Skøn kage, er vild med kageformen.
    Har selv lavet den en enkelt gang, men var ikke tilfreds med kagen.
    Har du lavet to portioner af denne mudcake ? Og hvor køber man selvhævende mel ?

    Håber du kan hjælpe, kunne være skønt med en god opskrift til denne kageform :0)

    Kh. Anette

    SvarSlet
  2. Hejsa Anette. Det er et stykke tid siden jeg brugte formen sidst, men det er jo netop derfor, at jeg skriver bloggen - for at huske sådan noget som hvor meget dej jeg skal bruge til sådan en form. Jeg fandt oplysningerne under http://kageleg.blogspot.dk/search/label/L%C3%A6der%20bryllup%2FLeather%20%283rd%29%20anniversary

    Der står at formen anvender dej som til en 25 cm rund kage og det svarer til at bruge 250 g smør, 250 g mørk chokolade, 8 tsk pulverkaffe, 180 ml vand, 150 g selvhævende mel, 150 g mel, 60 g kakao, 1/2 tsk natron, 550 g sukker, 4 æg, 8 tsk olie, 125 ml kærnemælk og så ellers følge mudcake opskriften. Jeg kan ikke huske bagetiden - den er lidt kortere end normal (1t 50 min for 25 cm rund), da dejen er delt i 2 bunde, men bare husk aldrig at åbne ovnen de første 50 minutter.

    En skønne dag, skal jeg altså huske at lægge mudcake opskriften ind til alle mulige størrelser, da det er min mest anvendte opskrift. Husk at den bare bliver bedre, hvis den laves ca 3 dage før og hviler i køleskabet, pakket godt ind i plastfolie, og så tilbage i formen, når det er tasty-fill formen der bruges, for at beskytte kagen.

    Selvhævende mel kan du selv lave ved at blande 215 g mel, 2 1/2 tsk bagepulver og 3/4 tsk fint salt, og så bare anvende den del som opskriften kræver. Resten kan gemmes i et par måneder i hvert fald.

    SvarSlet