fredag den 24. februar 2012

Kage med Blomsterfeer/Flower Fairies Cake.

Det kan godt være, at jeg er blevet et år ældre, men jeg er alligevel ikke for gammel til at vælge Blomsterfeer til min egen fødselsdagskage:
Just because I'm a year older, doesn't mean I am too old for making Flower Fairies for my birthday cake:



Kagen var en Mudcake med Pina Colada Creme og Bounty-fyld, smurt op med Hvid Chokolade Smørcreme og overtrukket med Satin Ice fondant. Pynten var lavet af alle mulige rester, så der var både FunCakes Chokoladefondant, Wilton's, Pettinice og Satin Ice fondant udover hjemmelavet MMF. Græsset er RI, mens vandet er piping gel.
The cake was a Mudcake with Pina Colada Cream and Bounty Filling, covered in White Chocolate Buttercream and Satin Ice fondant. The decorations were made from leftovers, so I used both FunCakes Chocolate fondant, Wilton's, Pettinice and Satin Ice fondant, beside homemade MMF. The grass is RI and the water is piping gel.



Opskrift på Pina Colada Creme/Pina Colada Cream Recipe: Nok til 2 lag/Enough for 2 layers of filling.
6 dl piskefløde/ 6 dl whip cream
2 dl kokosmælk/ 2 dl Coconut Milk
160 g sukker/ 160 g sugar
1 vanilie stang/ 1 vanilla pod
6 blade husblas/ 6 gelatine sheets
1/2 dåse knust ananas/ 1/2 can crushed pineapple

1. Sæt husblasen i blød, og bring fløde, kokosmælk, korn og stang fra 1 vaniljestang og sukker i kog.
2. Tag gryden af varmen og tilsæt husblasen med den væde, der følger med. Rør til den er smeltet, og køl så cremen ned (gerne i køleskab natten over).
3. Blend ananas, hvis cremen skal sprøjtes, eller lad den dryppe af mens cremen piskes igennem. Rør ananas(mos) i, og cremen er klar til brug.
1. While soaking the gelatine, bring cream, coconut milk, vanilla (seeds and pod) and sugar to a boil.
2. Remove from heat and add the softened gelatine. Stir until melted and cool the cream completely (refrigerate overnight).
3. Blend pineapple if the cream will be used for piping, or just drain it while beating the cream. Stir in the (blended) pineapple and the cream is ready to use.



Opskrift på Bountyfyld/Bounty Filling Recipe:
4 blade husblas/ 4 gelatine sheets
6 past. æggehvider/ 6 pasteurized egg whites
170g sukker/ 170 g sugar
1 tsk vaniliesukker/ 1 tsp vanila sugar (or use essence)
2 dl piskefløde/ 2 dl whip cream
120 g kokosmel/ 120 g desiccated coconut.

1. Læg husblasen i blød. Imens piskes æggehviderne stive. Sukkeret tilsættes lidt af gangen og pisk godt igennem.
2. Pisk fløden stiv og smelt husblassen.
3. Rør vaniliesukker og kokosmel i flødeskummet, og vend forsigtigt de piskede æggehvider i. Til sidst tilsættes husblasen i en tynd stråle, mens der vendes.
4. Sæt den i køleskab, til den er stivnet - gerne til næste dag. Rør den igennem, før brug.
1. Soak the gelatine. In the meantime beat egg whites until stiff peaks form. Add the sugar gradually, and beat thouroughly.
2. Whip the cream until stiff and melt the gelatine.
3. Stir vanila and coconut in the whipped cream and gently fold in the stiff eggwhites, then carefully stir in the melted gelatine.
4. Refrigerate, until set (fine to leave until next day). Stir it, before using it.







Feerne er inspireret af Marion Frost's YouTube videoer:
The fairies are inspired by Marion Frost's YouTube videos:




De var ikke så besværlige at lave, omend det tog mig ca 10 gange så lang tid at lave dem :)
They weren't too difficult to make, although it took me about 10 times as long to do than she does.

8 kommentarer:

  1. Hvor er den bare helt fantastisk....

    SvarSlet
  2. Hej hvor er den smuk gid jeg kunne lave sådan en kage ;o)

    Har du sådan en form bare til hovede, el har du den hvor man kan få til hovede for sig og kroppen for sig osv...

    Hvor lang tid har du ca brugt til figurene (tørretid osv) og har du lavet dem før du lavede kagen..og hvilke fondant brugte du

    KH Nathalia

    SvarSlet
  3. Tak. Jeg brugte en form til hovedet, udstikkere til tøjet mens krop, arme og ben bare er formet i hånden.

    Jeg bestilte mine patchwork cutters i England. Jeg kan ikke huske i hvilken butik, men jeg har kigget alle mine favoritter igennem og ingen af dem har alle 3 cutters. Efter ihærdig søgen, har jeg dog fundet en i DK - og det var en, jeg slet ikke havde hørt om: Hellebergs.

    Spring Flowers Sæt med Narcissi cutter til hatten: http://hellebergs.com/patchwork?catalogue_selected=346524_35943#346524
    Large Daisies til kjolen: http://hellebergs.com/patchwork?catalogue_selected=318544_35943#318544
    Butterflies, ladybirds and bees til vinger: http://hellebergs.com/patchwork?catalogue_selected=299637_35943#299637

    Og så fandt jeg alligevel alle 3 hos A Piece of Cake: http://www.sugaricing.com/ og de har endda den mould Marion Frost bruger til ansigterne, og som jeg ikke kunne finde, da jeg skulle bestille den: http://www.sugaricing.com/Layouts/Default/ProductPage.aspx?productGuid=16f7055c-48fa-435a-8cdc-f0e55de7e8d2&allowAddToBasket=True

    SvarSlet
  4. Jeg kan ikke helt huske hvor lang tid jeg brugte til at lave figurerne, men tror det var en aften eller 2. Jeg kan faktisk godt huske, at jeg startede med at lave alle 5 hoveder, og da jeg var færdig med at forme det sidste, var det første tørt nok til at jeg kunne male ansigterne. Så lavede jeg vingerne, som jeg lod tørre en dag, og satte dem på dagen efter (så det tog en aften plus en god del af natten at lave alle 5 feer). Vingerne var tørre nok efter en dag - de er tørret i den form du ser, da jeg gerne ville have lidt liv i vingerne, og ikke bare have dem helt stive. Dog må jeg indrømme, at da jeg skulle putte dem på, så fortrød jeg - for jeg synes de ser ud som om de "hænger" fordi, de ikke har været tørre nok, og ikke fordi det var med vilje.
    Feerne er dustet og har fået vinger på, på anden dagen, så jeg ville i hvert fald lave dem 2 dage før - men de kan jo holde i evigheder. (Jeg beholdt 2, og de var som nye indtil min mand havde et uheld med dem).

    Fondanten jeg brugte, er som nævnt ovenfor - alle mulige slags, fordi jeg brugte farverester, men mest Wilton's fondant, mens selve kroppen under tøjet var SatinIce. Husk at bruge tylose i fondanten til al pynten bortset fra selve den kegleformede krop, som er under tøjet (den skal være blød, da arme og ben ellers vil knække, når du stikker dem i).

    SvarSlet
  5. Hejsa tusinde tak for dit hurtige svar, vil forsøge her inden længe at lave nogle :o)

    Har fundet et link, ved ikke om du kender det og kan brug det

    http://dinkage.dk/moulds-veiners-32/andre-moulds-veiners-86/pme-people-mould-saet-4-dele-1077.html

    KH Nathalia

    SvarSlet
  6. Hej igen igen ;o)

    Hvor store bliver figurene ca og har du brugt sådan en hul måler som på videoen

    KH Nathalia

    SvarSlet
  7. Undskyld det sene svar. Jeg har desværre ikke en figur, jeg kan måle efter længere, en jeg vil skyde på ca 7 cm uden ben, og jeg har brugt hulmålleren. Den er ikke nødvendig, men gør det nemt og hurtigt at sørge for de rigtige proportioner.

    SvarSlet