onsdag den 30. november 2011

Gløgg og æbleskiver med.... tada! - æbleskiver!

Hvert år tager vi i skoven med børnene den sidste weekend i november og samler pyntegrønt, hvorefter vi tager hjem og får gløgg og æbleskiver. Jeg må desværre indrømme, at det ofte er købte æbleskiver, og nogen gange endda færdigblandet gløgg, men i år ville jeg have gang i æbleskivepanden igen. Den har ligget ubrugt i utroligt mange år, til min mands store ærgrelse. Altså han elsker købte æbleskiver, men kunne ikke forstå, at jeg ikke bare smed panden ud! Faktisk prøvede jeg kun at lave æbleskiver de første par år efter at jeg flyttede hjemmefra, da de begge gange mislykkedes, til trods for at jeg sagtens kunne finde ud af at lave dem som barn :/

Nu faldt jeg over en ny opskrift jeg ville prøve, og de var lækre (omend æblet næsten ikke kunne smages), så nu måtte jeg hellere se at få den lagt på bloggen, så der forhåbentlig ikke går 20 år inden jeg prøver igen. Opskriften er Anne Hjernøe's mens opskriften på gløggen (ligesom de fleste andre juleopskrifter jeg laver) er en håndskreven fra min julesamling, så jeg aner ikke hvor jeg har fået den fra, eller hvor meget jeg har ændret i den:



Opskrift på Æbleskiver med æblestykker og kardemomme: ca 45-50 stk
5 dl hvedemel
1/2 tsk Maldon-salt
3 tsk lyst rørsukker
1 1/2 tsk stødt kardemomme
1 tsk natron
Friskrevet skal fra en ubehandlet citron
Friskrevet skal fra en ubehandlet appelsin
3 æg, delt i blommer og hvider
4 dl kærnemælk
4 spsk let afkølet smeltet smør
1 skrællet æble, skåret i små stykker
Smagsneutral olie til bagning

Bland mel, salt, sukker, kardemomme, natron og citrusskal sammen i en skål. Pisk herefter æggeblommerne sammen med kærnemælken og rør det godt ud i melblandingen. Rør dejen grundigt gennem igennem, tilsæt det smeltede smør og lad dejen hvile i 1/2 times tid. Pisk æggehviderne stive og vend dem i dejen.

Varm æbleskive panden godt op. Kom lidt olie i hullerne til den første omgang æbleskiver og fyld hullerne trekvart op med dej. Kom et lille stykke æble ned i dejen. Når dejen begynder at stivne, vendes æbleskiverne; brug et træspyd el strikkepind til formálet. Vend dem gerne flere gange, og bag dem til de er helt gyldne og sprøde.

Da der er smeltet smør i dejen, burde der kun være grund til at komme fedtstof på panden, første gang man fylder hullerne med dej. Spis de færdigbagte æbleskiver med kryddersukker.

Opskrift på Sød og mild julegløgg:
1 ubehandlet appelsin
1/2 L vand
1 lille stykke hel kanel
5 hele nelliker
1 tsk hel kardemomme
1 flaske rødvin (Kan erstattes med rød frugtsaft, for at være mere børnevenlig/alkoholfri)
3 dl sød, rød frugtsaft
1/2 dl sukker
1 dl blandet, gul frugtsaft (Kan erstattes med konc. appelsinjuice el friskpresset appelsinjuice)
Tilbehør: Rosiner og skoldede, smuttede mandler.


Skyl appelsinen i varmt vand, tør den omhyggeligt og skræl den med en kartoffelskræller (undgå det hvide). Bring vandet i kog med appelsinskal og krydderier. Tag gryden af varmen og rør vin, saft og sukker i. Læg låg på gryden og lad den trække i mindst 2 timer. Si den gennem et kaffefilter og varm den godt op inden servering (må dog IKKE komme i kog).
Træk eller pil den bløde, hvide skal af appelsinen og skær den i skiver og del hver skive i kvarte. Når gløggen skal serveres, lægges appelsinstykkerne i bunden af en glasbowle sammen med snittede mandler og rosiner, og gløggen hældes over.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar