mandag den 25. april 2011

Fuglereder.

Jeg lavede disse Fuglereder som det søde indslag til vores påskefrokost i år. De smagte fint, omend de var en lille smule overbagt. Jeg skulle forhindre nogen små fingre i at ødelægge alle de hjemmelavede påskeæg, inden de var tørre, og glemte vist at uret havde ringet... oops?


Opskrift på Muffins med nougat og kanel: 12 stk

65g smør
25 g kakaopulver
100 g nougat
2 æg
150 g sukker
1 dl mælk
100 g mel
1 tsk kanel
100 g mørk chokolade, hakket el. chocolate chips

Smør smeltes for svag varme i en gryde og tilsættes kakao og nougat. Lad det køle af. Imens piskes æg og sukker luftigt og skummende. Mælken piskes i æggene, og derefter tilsættes mel og kanel.
Til sidst røres den varme blanding i, og hakket chokolade eller chocolate chips tilsættes. Dejen fordeles i muffinsforme og bages 15-20 min. ved 200 grader. Muffins afkøles 5 min i formen, hvorefter de sættes på rist og køles helt af.

Opskrift på 1:1 chokolade ganache (laves dagen før):

150 g lys chokolade
1 1/2 dl piskefløde

Hak chokoladen. Varm fløden op til kogepunktet og hæld den over den hakkede chokolade. Lad det stå et par min og rør så i. Rør i til du har en helt ensartet masse. Sæt til afkøling (mindst 8 timer) og pisk den luftig, når den er helt kold. Pas på ikke at overpiske, så skiller den og er sjældent til at redde. Den skal have konsistens som en god mayonnaise.

Kom cremen i en sprøjtepose og pynt kagerne rundt i kanten med ganachen. Fylden reden med jellyæg, likøræg eller lignende.



1 kommentar: