fredag den 22. april 2011

Påskehygge.

En gang i mellem, så kommer der noget godt ud af min ustyrlige trang til at samle på opskrifter, til trods for at jeg for længst er løbet tør for hyldeplads. Opskriften på disse Påskemuffins er nemlig fra en lille pjece fra "Odense". Dejlig hurtige at lave, hvilket skulle vise sig at være en fordel, når jeg nu skulle lave dem sammen med den 11-årige, og hans faster lige pludselig var i nærheden, og varslede en "kidnapping" af drengen til et par familiefødselsdage.


Han nåede liiige at få en med i hånden, og så var det op til mig at pynte resten.

Opskrift på Påskemuffins:  12 stk

125 g blødt smør
150 g sukker
75 g marcipan, revet
3 æg, str L
150 g mel
1 tsk bagepulver
1 dl mælk

Creme:
50 g hvid chokolade, hakket
50 g smør
75g marcipan, revet
150 g flormelis
1/2 dl appelsinjuice

Pynt:
10 cm lakridssnøre
12 gule el. orange chokoladeknapper (Smarties, M&M's el. lignende)
1-2 jordbær stænger

Rør smør, sukker og revet marcipan blødt og cremet. Rør æggene i et ad gangen. Sigt hvedemel og bagepulver i dejen og rør det i sammen med mælken. Fordel dejen i muffinsformene og bag ved 175 grader i 20-25 min. Mærk efter med strikkepind el. lignende om de er bagt.
Afkøl muffins på en bagerist.

Smelt chokoladen over vandbad, tag skålen af varmen og rør smør i små stykker i. Tilsæt revet marcipan, flormelis og appelsinjuice og pisk til det er let og cremet. Sæt cremen på køl i mindst 30 min., og pisk den derefter kraftigt et par minutter.

Overtræk kagerne med et tyndt lag creme (så hænger cremen bedre ved, når man sprøjter, og evt huller er mindre synlige). Kom resten af cremen i en pose, klip et lille hul og giv kyllingerne en pjusket fjerdragt af creme i små toppe, og pynt.

Hvis jeg skulle lave dem her igen, så ville jeg undlade marcipan i cremen. Den kunne ikke smages alligevel, og ville bare sætte sig fast, hvis man skulle få lyst til at bruge tyl og sprøjtepose. Desuden ville jeg nok anvende frisk presset appelsinsaft.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar