lørdag den 5. maj 2012

Bare nogen blomster.../Just some flowers...

Så blev min ældste datter 18 år, og hun gik fra ikke at ville holde en fødselsdag, til lige pludselig at ville holde fødselsdag for hele den pukkelryggede, og når jeg nu havde travlt nok med kager i forvejen, så ønskede hun sig en kage, bare med nogen blomster - hun ville jo ikke være for besværlig. Så det blev til blomster - masser af blomster, perler, flæser, knapper - ja der var jo nærmest ikke én udekoreret plet på kagen til sidst:
My daughter turned 18 and went from not wanting a brithday at all, to suddently wanting a birthday for extended family, and since I am busy enough with other cakes these days, she wanted a cake, just with some flowers on - she didn't want to be too much trouble. So flowers she got - lots of flowers actually, beads, frills, buttons - basically it was difficult to find an undecorated spot by the time I was done:


Det kostede da også lige én nats søvn eller to, men det var lige så meget fordi jeg skulle lave en stakket dåbskage til samme dag, og så havde jeg et mindre problem (ok, det var faktisk et kæmpe problem) med den øverste kage. I et forsøg på at tage hensyn til muslimer ved festen, prøvede jeg at bruge Alaska 666 i stedet for husblas. Det står godt nok, at den ikke trevler, og det gjorde den sådan set heller ikke. Den klumpede bare. Meget. Da jeg endelig havde noget ok fyld, der var stivnet nok til at fylde i kagen, lod jeg den stå og sætte sig på køl i 6 timer inden jeg vendte den ud for at smøre den op. Men så var fyldet lige pludselig ret flydende igen og kagen var umulig at smøre op, så der var intet andet at gøre end starte forfra. Datteren lavede fyld (med husblas), jeg havde heldigvis mudcake i den rigtige størrelse i fryseren, men jeg endte med først at have en overtrukken kage klar til at begynde at pynte kl 1 om natten, og kagen skulle med ud af huset kl 10.30 næste dag...
It did cost me a sleepless night or 2 though. Mainly because I had another tiered Christening cake for the same day, and because of a minor problem (ok, it ended up pretty major) with the top tier. I was attempting to be considerate to the muslims at the party and not using gelatin sheets for the fillings. Instead I was using Alaska 666 (whoever came up with that name?) which is beef based. After issues with clumps, I finally had a filling that was stiff enough to start filling the cake. I let the filled cake set for 6 hours before gtting ready to crumbcoat it, but now the filling was quite liquid again and there was nothing I could do about this cake, except start over. My daughter made the filling using our normal gelatine sheets, I luckily had a mudcake of the right size in the freezer, but I ended up not having a covered cake ready to decorate until 1 am, and I needed the cake ready for 10.30...


Heldigvis havde jeg allerede lavet al pynt, som kunne laves i forvejen, så kagen var færdig kl 7 om morgenen, og så manglede jeg bare at pynte en masse cupcakes, spise og gøre mig klar til festen....
Fortunately I had already made all decorations, that could be done in advance, so I had a finished cake at 7 am, but still needed to decorate a lot of cupcakes, eat and get ready for the party...

Den øverste kage var Mudcake med After-Eight Creme.
The top tier was Mudcake with After-Eight Creme.


Tutorial til pynten på siden kan findes hér.
Billowing tutorial can be found here.


Den nederste kage var Drømmekage-bunde med Blåbærmousse og Hvid Chokoladecreme Dajm. Begge kager var smurt op med Chokolade Smørcreme og overtrukket med Wilton's fondant.
The bottom tier was Dreamcake-layers with Blueberry Mousse and White Chocolate Creme with Daim. Both cakes are coated with Chocolate Buttercream and covered in Wilton's fondant.

1 kommentar:

  1. Hej :) Skal altså altid ind og se denne her kage,hver gang jeg er inde på din blog...
    Kan bare ikke lade være, for den er så flot...

    Vil lige høre hvordan du har lavet de små blå perler/knapper el hvad man nu skal kalde dem, der er imellem Tutorial

    KH Nathalia

    SvarSlet