onsdag den 4. juli 2012

Kurv med garn og strik/Knitting Basket Cake

En af vores venner ville gerne overraske konen med en kage (gæt alderen - der er måske hint på kagen), og gav mig helt frie hænder både med indhold og udseende, og da hun er dygtig til at strikke valgte jeg at lave denne:
One of our friends wanted to surprise his wife with a cake for her birthday (age can be guessed if you find the hint on the cake), and let me choose both design and flavours. Since she is good at knitting, this is what I ended up with:


Kagen var en Sort Midnats Kage med Jordbær Mousse og Chocorange Creme, smurt op med lys Chokolade Smørcreme og overtrukket med 1:1 Modellerings chokolade/Satin Ice fondant. Garnnøglerne består af romkugledej overtrukket med fondant smagt til m hhv lemon, lime, hindbær, kirsebær og pebermynte.
The cake was Black Midnight Cake with Strawberry Mousse and Chocolate-orange Creme, coated with Milk Chocolate Buttercream and covered in a mix of Modeling Chocolate and SatinIce fondant. The yarn consists of truffles covered in fondant with lemon, lime, raspberry, cherry and peppermint flavoring.

Egentlig planlagde jeg designet i troen på at jeg havde en kurvemønster præger, men da jeg åbenbart aldrig har købt en, og først opdagede det for sent til at bestille en, så besluttede jeg mig for at flette en kurv af modelleringschokolade. Jeg gik bevidst efter et lidt rustikt udtryk, og ville ikke bruge sugargun'en for at undgå at kagen kom til at ligne en spaghettikage, og i starten var det faktisk lidt svært at rulle ujævne pølser, når man er vant til at skulle forsøge at lave alt så jævnt og glat som muligt, men det gik heldigvis hurtigere end jeg havde frygtet, da jeg først kom i gang. Godt det samme, for det tog godt nok lang tid at trykke fondanten ud til garnnøglerne - til gengæld er jeg blevet rigtig gode venner med min sugargun, og det kunne jo ligeså godt have endt med et hadfyldt forhold efter alt det garn.

Originally I planned the cake, thinking I had a basketweave embosser. Turns out I never actually bought one, and found out to late to order one, so I decided to weave a basket using modelling chocolate. I chose a somewhat rustic look for the basket on purpose, to avoid the cake ending up looking like a string cake, which is what I was affraid would happen, if I used the sugargun. It was really weird in the beginning to roll out thin sausages uneven on purpose, when I'm used to trying my best to get a smooth and even look when rolling, but once I got the hang of it, it was a lot faster than expected. Good thing really, since the yarn took forever to make - but, I ended up making friends with my sugargun, which was nice , as it just as well could have ended up in a seriously hateful relationship.

Ellers, så gik der ikke andet galt, end at jeg var oppe med et sygt barn hele natten i nat, og at hun så også blev hjemme fra børnehaven og var "lidt" i vejen, da jeg overtræt skulle pynte det sidste. Men hun lavede nu ikke andre ulykker end at knække et lille stykke af en strikkepind, men så afkortede jeg bare den anden pind til samme længde, så ikke jordens undergang - denne gang :)
Otherwise, nothing went majorly wrong with this cake. I was just a little too pressed for time at the end, after staying up with my 3 year old who was sick all night, and who also stayed home today and was just a "little" bit in the way, while making the final decorations. She only broke a small piece of a knitting pin, but this time it could be fixed by shortening the other pin to match and attach ends.

8 kommentarer:

  1. Den er da simpelthen så fin! Den vil jeg gerne lave til min veninde....
    Har du brugt træpinde til støtterne i kurven, som du har flettet omkring?

    SvarSlet
  2. Den er rigtig sød - og "hintet" var rigtig godt... En sød lille detalje. Sikke et arbejde med at "flette" kurven - det er jeg ikke helt sikker på at jeg ville have tålmodighed til.

    SvarSlet
  3. Tak Kagemums. Jeg prøvede mig lidt frem, og endte med at bedst kunne lide snyde-flet. Der er ingen træpinde i, det er kun halv modelleringschokolade, og halv fondant. Rent fondant ville sagtens kunne bruges. Lidt tylose i håndtagene er det eneste.
    Snydeflet er lavet ved at placere alle grenene der går op ad siden først, og så kun flette over hver anden gren, og stoppe før den gren, de bør gå under. Skær af, tryk enden lidt flad og skub den ind, så det ser ud som om den går bagved. Så fortsætter man på den anden side, ved at trykke enden flad før den sættes på - på den måde kan man arbejde med mindre stykker, og det er mere overskueligt. For at få det til at se mere naturligt ud, har jeg så nogen steder rullet en meget tynd pølse og viklet lidt om det stykke jeg vil have sat på, for at det skal se ud, som om man har brugt en ny gren.
    Det er lidt svært at forklare, men jeg glemte at tage billeder - men det gør jeg så næste gang (er allerede blevet bedt om flere).
    Forresten, så er det kun smørcreme indenunder - den er ikke overtrukket med fondant først. Så jeg har ikke skullet lime de små stykker på, og jeg kunne også trykke stængerne lidt mere ind, når de skulle "bagved". Man kan lave et cirkellåg øverst, hvis man ikke planlægger pynt, der dækker det hele.

    SvarSlet
  4. Hold nu op hvor er den flot.
    Hvis du kunne overskue at lave en HOW TO næste gang du laver en strikke kurv ville det være skønt.

    Hilsen Maria

    SvarSlet
  5. Tak Anita og Maria. Jeg skal nok lave en How-To næste gang :)

    SvarSlet
  6. Hvor er det flot alt sammen. Hvor er du god til "håndarbejde" flette kurv med håndkraft . Sej gået :)

    Jeg har haft et ok forhold til min sugargun, men hader den i øjeblikket, da den svigtet mig da jeg skulle rød bånd lave mini studenter huer. Mine huer blev uden bånd.

    Jeg kunne også godt tænke mig at se en tutorial. Jeg håber den lille har det godt. kram Misbah

    SvarSlet
  7. Tak Misbah.

    Jeg har også prøvet, at blive svigtet af min sugargun, og det er godt nok ikke morsomt, når designet er afhængig af det!

    Prøv at blande lidt palmin/shortening og et par dråber vand i fondanten inden du trykker den ud - det hjælper sindsyg meget. Så meget, at hvis min ikke kom hurtigt/nemt nok ud, så tog jeg bare fondanten ud og tilsatte et par dråber vand mere. Det fungerer fint, og jeg ville godt turde gøre det til bånd på studenterhuer, men ikke til noget der skal tørre hårdt op (som strikkepindene).

    SvarSlet
  8. Den er godt nok flot, hintet for enden af strikkepindene
    er sejt hihi

    KH :o)

    SvarSlet