søndag den 26. juni 2011

Spis!/Eat!

Jeg har lige holdt en lille pause fra blog og kager, for at undgå at blive kagetræt inden jeg nåede denne weekend (og den næste), som jeg vidste var tæt pakket med kager. Jeg havde lovet at lave 2 kager til søndag, da en veninde spurgte om jeg kunne lave en til om lørdagen, og jeg havde lige sagt ja, da jeg så at hende der skulle bruge de 2 om søndagen, gerne ville have dem om lørdagen i stedet :) Så der har været pres på ovn, køleskab, mand (til børnepasning) og min fantasi, men det lykkedes på en eller anden måde, og her var så den første kage:

I have just had a short break from blogs and cakes. I was trying to avoid getting all caked out before this weekend (and the next) which I knew were packed with cakes. I had promised to make 2 cakes for  Sunday, when a friend asked if I could make one for Saturday. I had just agreed, when I noticed a message asking if the 2 cakes for sunday could be made for saturday instead :) Despite the strain on oven, fridge, husband (for babysitting) and my imagination, it all worked out in the end, and this was the first cake:

Line skulle bruge denne kage til hendes farmors 70 års fødselsdag. Det skulle være en kage med mad på, og så skulle der gerne stå "spis" på, da farmoren konstant siger "spis", når de er der. Kagen skulle bruges til en fødselsdag, hvor temaet var mad, og fødselaren skulle selv bage en kage, mens hun stod bag et lagen og kun måtte bruge en anden gæsts arme, men resultatet kunne nok ikke helt gøre det ud for desserten til 45 mennesker, så jeg var glad for at kunne hjælpe. Ellers havde jeg ret frie hænder, og det var jeg også nødt til, da jeg ikke kunne nå at bestille noget hjem, og derfor måtte klare mig med hvad jeg havde og selv kunne lave. Den hjemmelavede fondant var så liiige lovlig frisk nok til at modellere med, så jeg måtte opgive at få skålene perfekt runde og tynde, men ellers gik det vist fint nok, og for at ingen skal behøves at spørge hvad noget skal forestille, så kan jeg lige nævne at det er flæskesteg med kartofler, brunede kartofler, sovs, rødkål og agurkesalat :) Sjovt nok, så viste det sig at det er farmorens yndlingsret, som hun dog sjældent får, da ingen andre kan lide det :p

Line needed this cake for her grandmother's 70th birthday. She wanted a cake with food on it and the word "eat", as that is what the grandmother constantly says when they visit. The cake was used for a birthday where food was the theme (not just for eating :p), and the grandmother had to make a cake using another guest's arms only, and although funny, it probably wouldn't do as a dessert for 45 people, so I was happy to help. I had free rein on this one, which was also neccessary as I didn't have time to order anything, and had to make do with what I had or could easily make. The homemade fondant was a tad too fresh for modelling, so I couldn't get the bowls perfectly round or thin, but otherwise it went well, and just so noone has to ask what it is supposed to be, it is a traditional danish meal of pork roast with potatoes, caramelised potatoes, sauce, red cabbage and pickled gurkins. Funny, as it turns out to be the grandmother's favorite meal, which she rarely gets as noone else (in the family I presume) likes it.


Kagen er Drømmekage-bunde med jordbærfromage og chokolademousse, smurt op med IMBC smagt til med naturlig jordbæraroma og overtrukket med MMF. Al pynten er lavet af fondant, dog har de brunede kartofler fået hjælp fra lidt farvet piping gel og sovsen er smeltet nougat.

The cake is the Dreamcake-layers, with strawberry and chocolate mousse, covered in IMBC with some natural strawberry aroma and MMF. All the decorations are made of fondant, but there is some coloured piping gel on the caramelised potatoes and the sauce is melted nougat.

4 kommentarer:

  1. Lisa, tú ert ótrúlig! Eg havi sæð at kaku-halløj er blivin ein populerur hobby hjá summum. Men eingin kemur upp til sokkahaldarnar hjá tær! (gott føroysk, hattar har, ha?) Heldur ikki konditaralærd!
    Klemm
    Maria

    SvarSlet
  2. Haha, eg eri jú so útuliga føroysk, so eg skilji tad als ikki :p Men takk fyri, og ja, minnist at David vildi verda konditari! Eg eri so bara sjálvlærd, men alt kann jú lærast á netinum í dag :)

    SvarSlet
  3. Hvor er den bare skøn. Der er bare så mange sjove detaljer med... Den må have bragt lykke.
    Hilsen Heidi

    SvarSlet
  4. Tak Heidi - det er også sjovt at lege med detaljerne :)

    SvarSlet