torsdag den 17. marts 2011

Dora the Explorer meets Barbie.

Da min yngste datter forleden fyldte 2 år, havde jeg et lille bitte problem: Mor havde lyst til at lave en rigtig tøset kage, men måtte samtidig indrømme, at Monique altså kun har en eneste interesse, og det er altså Dora the Explorer eller Dora Udforskeren. Men så må man jo bare gå på kompromis (læs: mor får altid sin vilje), så jeg endte med at blive enig med mig selv om at lave en Barbie-version af Dora.

Efter at have brugt mange dage på at søge efter den helt rigtige cake-topper på nettet, opgav jeg (Jeg var trods alt ikke villig til at betale dobbelt så meget i fragt, som den lille figur ellers kostede), men endte heldigvis med at finde den helt rigtige dukke i den nærmeste Toys"R"Us. Datteren kunne alligevel godt bruge lidt nyt legetøj til badekaret, så vi slog 2 fluer med ét smæk.


Desværre nåede jeg ikke at tage et billede inden Monique havde fundet kagen i køleskabet, og knækket lidt fondant-flæse af - men nu var det jo også hendes kage, og så kan jeg bare se at få taget billeder noget hurtigere næste gang.

Kagen er en Mudcake med After-Eight Creme, smurt op med Chokoladesmørcreme og overtrukket med fondant.

Den er altså favoritten her i huset, og da jeg sjældent får lov til at eksperimenter med kage og fyld, hvis jeg kun laver én kage, så må man jo lege med dekorationen.

Kagen er bagt i 2 forme: en halv boldform (delt og lagt sammen igen med fyld), som så er placeret ovenpå en kage bagt i en 25 cm's rundform. Derefter er den nederste kage skåret i form ved at følge boldformens rundinger. Inden fondanten er lagt på, har jeg viklet film omkring dukkens ben (så de ikke kommer i kontakt med kagen), og skåret et hul i den øverste kage, som passede dukken perfekt fra "taljen" og ned. Når så fondanten er lagt på, er det nemt at skære fondanten over hullet fra, og placere dukken.

Opskrift på After Eight Creme:

15 g Creme de Menthe eller Patidess Mint
1 dl vand
6 blade husblas
4 pasteuriserede æggeblommer
30 g sukker
1/2 L piskefløde
50g After Eight (ca 5-6 stk)

Husblassen udblødes i koldt vand i 10 minutter, og smeltes derefter over vandbad i det vand der følger med.
Creme de Menthe og vand røres sammen og røres derefter i den smeltede husblas.
Pisk æggeblommerne cremede med sukker, og rør den letafkølede husblas i, og vend det hele i det stiftpiskede flødeskum. Til sidst vendes After Eight skåret i småstykker i. Når cremen er blevet tyk, er den klar til brug.

Til sidst fandt jeg så ud af, at hvis jeg nogensinde vil lave en Askepot efter Midnat-kage, så kan jeg regne med min datters hjælp...

4 kommentarer:

  1. Den er bare god. Både idéen og kagen ;)

    Og tillykke med datteren.

    Mvh Susanne

    SvarSlet
  2. Altså... jeg fandt din blog ved et tilfælde, men sikke et held. Du laver da bare de mest fantastiske kager.
    Denne Dora kage er bare cool. Den ligner virkelig den "rigtige Dora". Kan godt forstå din datter ige skulle prøvesmage.
    Hilsen Heidi

    SvarSlet
  3. Tak Heidi! Jeg tror såmænd også både datteren og jeg var meget tilfredse med resultatet - og jeg synes faktisk at det er dejligt, at de små ikke er bange for at spise pynten :)

    SvarSlet